Річний звіт про підсумки роботи Роменської МАНУМ

у 2022-2023 навчальному році

Протягом 2022-2023 н.р. діяльність Роменської МАНУМ була спрямована на забезпечення виконання та дотримання Закону України від 05.09.2017 № 2145-19 «Про освіту», Листа МОН від 27.07.2022 №1/8507-22 «Про організацію освітньої діяльності в закладах позашкільної освіти у 2022/2023 навчальному році», Указу Президента України № 286/2019 «Про стратегію національно-патріотичного виховання» (до 2025 року), Наказу МОН від 06.06.2022 №527 "Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641", Закону України "Про позашкільну освіту", Листа МОН від 14.08.2020 №1/9-436 «Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)», Наказу департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації № 590-ОД від 15 листопада 2021 року «Про обласний соціально-освітній проєкт «КРОВНА РОДИНА», Листа МОН № 1/4142-22 від 14.04.2022 «Про організацію роботи закладів позашкільної освіти».

У 2022-2023 н.р. у Роменській МАНУМ навчалося 330 вихованців, функціонувало 22 наукові секції у 10 наукових відділеннях. Середня наповнюваність секцій за рік становила 15 слухачів. Цього року було відкрито 3 нові секції: історичного краєзнавства, математики (для основного навчального рівня) та хімії (для вищого навчального рівня). Продовжено угоду про співробітництво з Сумським державним університетом для забезпечення роботи Центру учнівської профорієнтації Intellect Hub для підготовки випускників ЗЗСО до НМТ з математики, української мови та літератури, історії України, хімії.

Цього навчального року заняття наукових секцій проводилися на базі Роменської МАНУМ (12 наукових секцій) та на базах ЗЗСО м. Ромни (7 наукових секцій). Угоди щодо оренди приміщень для проведення занять було підписано з Ліцеєм №1, №2 та ЗОШ №10.

Для успішної організації освітнього процесу у Роменській МАН у 2022-2023 н.р. працювало 19 науково-педагогічних працівників (5 основних та 14 сумісників): 1 директор, 1 методист, 1 завідувач відділу організаційно-масового, 1 практичний психолог, 15 керівників наукових секцій. Вищу освіту мають всі 19 пед. працівників, з них 1 старший вчитель (Литвиненко О.В.), 1 старший викладач (Андрущенко О.О.), 1 кандидат технічних наук, доцент кафедри Сумського державного університету (Зимак Ю.А.).

Протягом навчального року освітній процес у Роменські МАН було направлено на поглиблення знань вихованців з базових дисциплін, оволодіння ними навичок організації та проведення наукового дослідження, формування умінь презентувати та захищати власні наукові проекти, забезпечення участі слухачів у конкурсах, олімпіадах, турнірах, конференціях різних рівнів.

Для задоволення потреби у творчій самореалізації було забезпечено участь вихованців Роменської МАНУМ у міжнародних, всеукраїнських, обласних науково-освітніх проектах, програмах, наукових конференціях, профільних конкурсах пошуково-дослідницького спрямування, предметних олімпіадах, турнірах та організовано міські етапи всеукраїнських та обласних конкурсів.

У грудні 2022 року Роменською МАНУМ спільно з відділом освіти Роменської міської ради було проведено І (міський) етап Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України. На участь у ньому було подано 33 заявки, 26 конкурсантів стали переможцями та призерами. 12 слухачів, які посіли 1 місця, змагалися в обласному етапі конкурсу та вибороли 9 призових місць. Аналіз результативності участі у обласному етапі та підготовка до участі у фінальному етапі Конкурсу-захисту міститься у наказі Роменської МАНУМ від 21.04.2023 №22-ОД «Про підсумки участі у ІІ (обласному) етапі та про участь у фінальному етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України у 2022-2023 н.р.». 4 переможці обласного етапу, які вибороли І та ІІ місця, взяли участь у фінальному етапі Конкурсу-захисту. Двоє з них вибороли перемогу: Штирбу П. – ІІІ м., Хоменко Н. – ІІІ м.

Здобувачі освіти Роменської МАНУМ досягли значних результатів у заходах міжнародного та всеукраїнського рівня: 3 перемоги у Міжнародному конкурсі учнівської та студентської молоді «Мій рідний край», 9 переможців Всеукраїнського біологічного форуму учнівської та студентської молоді «Дотик природи», 1 переможець Олімпіади Геніїв України, 3 переможці у Всеукраїнському конкурсі винахідницьких і раціоналізаторських проєктів еколого-натуралістичного напряму (вікова категорія 16-23 роки), 4 переможці Всеукраїнського чемпіонату з інформаційних технологій “Екософт”, 1 переможець у Всеукраїнському конкурсі есе патріотично-громадянської тематики «Єднанням сильні!», 6 переможців у фінальному етапі Всеукраїнської інтернет-олімпіади “Крок до знань”, 5 переможців у IV Всеукраїнській науковій конференції-конкурсі «Молодь. Наука. Природа», 11 переможців у Всеукраїнському конкурсі винахідницьких і раціоналізаторських проєктів еколого-натуралістичного напряму (вікова категорія 12-15 років), 1 переможець у Всеукраїнському конкурсі наукових учнівських проєктів і розробок “Універсіада - 2023”.

У заходах обласного рівня слухачі Роменської МАНУМ також здобули низку перемог: 1 лауреат обласного етапу Олімпіади геніїв України, 1 переможець у Обласному літературному конкурсі “Проба пера”, 1 переможець у обласному мистецькому конкурсі СумДПУ “Весняні надії”, 13 переможців у обласній конференції Сумського територіального відділення МАН “Перший крок у науку”, 2 переможці в обласному етапі Всеукраїнської виставки-конкурсу науково-технічної творчості учнівської молоді «Наш пошук і творчість – тобі, Україно!».

Роменська МАНУМ організувала низку заходів на рівні громади: Презентація «Путівника юного дослідника» у рамках відзначення Дня Позашкільника Сумщини, Конкурс декламаторів до Дня української писемності та мови «Ну що б, здавалося, слова» до Дня української писемності, акція STOP-булінг у рамках всеукраїнської акції «16 днів проти насилля», Міський етап обласного літературного конкурсу “Проба пера”, Міський етап Всеукраїнського конкурсу молодіжних проектів з енергозбереження “Енергія і середовище”, Міська підсумкова науково-практична конференція «Потенціал творчості та інтелекту Роменщини».

За 2022-2023 навчальний рік слухачі Роменської МАНУМ взяли участь у 79 заходах та вибороли 226 перемог. З них: 10 міських заходів (у яких вихованці вибороли 34 перемоги), 19 обласних заходів та конкурсів (27 перемог), 46 всеукраїнських конкурсів (162 перемог) та 4 міжнародних заходи (3 перемоги). 40 вихованців оздоровлювалися та навчалися у літньому профільному таборі Intel Summer. У інтелектуальних конкурсах юні академіки вибороли 107 - І місць, 75 - ІІ місць, 41 – ІІІ місце, 3 - IV місця.

Згідно з моніторингом досягнень та участі слухачів наукових секцій у заходах, конкурсах, олімпіадах, конференціях у 2022-2023 н.р. маємо наступні результати:

К-сть уч. конкурсів міськ. рівня (% від к-сті слухачів) К-сть перем. К-сть уч. конкурсів обл. рівня (% від к-сті слухачів) К-сть перем. К-сть уч. конкурсів всеукр. рівня (% від к-сті слухачів) К-сть перем. К-сть уч. конкурсів міжнар. (% від к-сті слухачів) К-сть перем.
146
42.3%
34 чол. 141
40.9 %
27 чол. 202
61 %
162 чол. 6
1.7 %
3 чол.

До цьогорічного банку «Обдарованість» Роменської МАН занесено імена 53 слухачів наукових секцій. 3 слухачів у 2022-2023 навчальному році отримували стипендії міського голови: Литовченко Д., Святишенко Л., Савченко А.

Протягом навчального року робота закладу спрямовувалася на ефективну організацію виховної роботи зі слухачами. У наукових секціях було проведено 26 виховних заходів. На рівні закладу – 35. Особлива увага приділялася питанням національно-патріотичного виховання, академічної доброчесності, запобіганню та протидії булінгу у освітньому середовищі, безпеці в інтернеті, медіаграмотності, здоровому способу життя, забезпеченню прав дітей, тімбілдінгу та профорієнтації майбутніх випускників.

Активною роботою відзначилося самоврядування слухачів Роменської МАНУМ. У 2022-2023 н.р. відбулося 6 засідань Парламенту самоврядування, де обговорювалися питання щодо здорового способу життя, академічної доброчесності, корупції, технології вдалого виступу перед аудиторією, протидії булінгу. Учасники самоврядування взяли участь у засіданні обласної ради старшокласників та у обласному творчому інтерактиві до Дня української писемності та мови. З нагоди дня самоврядування слухачам наукових секцій Роменської МАНУМ було організовано екскурсію до Роменської міської ради. 14 лютого актив самоврядування долучився до відзначення Міжнародного дня дарування книги та завітав до ІРЦ з солодкими подарунками та книгами. До Дня народження Т.Г.Шевченка провели міську акцію «Шевченкове слово». Також протягом навчального року збирали смаколики на фронт, створювали фотозони для слухачів МАН до свят, влаштовували тематичні дні.

Також цього року варто відзначити роботу STEM-лабораторії Роменської МАНУМ: 3 слухачів стали переможцями у Всеукраїнському відкритому фестивалі STEM-проєктів, 2 педагогів взяли участь у роботі обласної STEM-школи та успішно презентували власні STEM-продукти: проєкт «Червона калина» (Шульга Ю.Г.) та «Фонд проєктів «STEM-лабораторії Роменської МАНУМ» (Харченко А.А.). Слухачі наукової секції біології взяли участь у обласному фестивалі STEM-ідей «Еко-активна STEM-весна позашкільна». Також 8 слухачів взяли участь у STEM-ярмарці у рамках Міської підсумкової науково-практичної конференції «Потенціал творчості та інтелекту Роменщини».

Слухачі Євроклубу «Teen Club» взяли участь у роботі Єврошколи EU Study Days та у Всеукраїнському Курсі (тренінгу) НЦ МАНУ «Європейський Союз та Україна: компетентний учень». Також члени євроклубу вибороли дві командні перемоги та дві перемоги у особистих заліках у ІІІ Всеукраїнському творчому фестивалі до Дня Європи «Єврофест-2023», долучилися до обласного челенджу до Дня Європи "EU&UA - together" та взяли участь у Літній школі EU Study Days у м. Львів.

Протягом навчального року слухачі Роменської МАНУМ активно відвідували онлайн та очні школи: Всеукраїнську школу громадянської активності “Агенти змін”, Першу міжнародну літню школу з музейної педагогіки, Всеукраїнську літню наукову школу з мистецтвознавства «Мистецтво як спосіб життя – кОд Сковороди», Літню школу МАН з філософії. Сер(Е)альність. Сезон 2, Всеукраїнську школу з української культури «Світ(и) Григорія Сковороди та українська ідентичність», Всеукраїнську профільну школу з профорієнтації НЦ МАНУ, обласну історичну, фізико-математичну та школу журналістики, обласну літню школу “Вакалівщина-2023”. У вересні – січні вихованці закладу брали участь у обласних настановних та навчальних сесіях Сумського територіального відділення МАН України.

Також вихованці закладу стали учасниками низки науково-практичних конференцій: ХХІV Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції «Відновлювана енергетика та енергоефективність у ХХІ столітті», Міжрегіональної історико-краєзнавчої конференції учнівської молоді “Історична пам'ять в умовах війни”, обласної конференції Сумського територіального відділення МАН “Перший крок у науку”, XIV студентської конференції СумДУ “Перший крок у науку”.

Серед найактивніших наукових секцій, з огляду на участь у конкурсах та заходах, цьогоріч варто відзначити:

- Секцію історичного краєзнавства (кер. Шульга Ю.Г.) - 6 переможців у 2 заходах міського рівня, 6 переможців у 8 обласних заходах, 67 переможців у 21 всеукраїнському заході та 2 переможці у 2 міжнародних заходах;

- Секцію медицини (кер. Литвин О.І.) – 3 переможці у 1 міському заході, 3 переможці у 3 обласних заходах, 10 переможців у 7 всеукраїнських заходах;

- Секцію електроніки та приладобудування (кер. Худогов Г.І.) – 3 переможці у 1 міському заході, 3 переможці у 3 обласних заходах, 8 переможців у 8 всеукраїнських заходах.

- Секцію робототехніки на базі Arduino (кер. Хрокало Г.А.) – 1 переможець у 1 міському конкурсі, 2 переможці у 3 обласних конкурсах та 6 переможців у 4 всеукраїнських конкурсах;

- Секцію мистецтвознавства (кер. Савченко Н.В.) – 1 переможець у 1 міському заході, 1 переможець у 7 обласних заходах, 2 переможці у 2 всеукраїнських заходах та 1 переможець у 2 міжнародних конкурсах;

- Секцію українського літературознавства (кер. Кононенко І.В.) – 4 переможці у 4 міських конкурсах, 3 переможці у 5 обласних конкурсах та1 переможець 1 всеукраїнського конкурсу;

- Секцію біології (кер. Ковтун Л.М.) – 1 переможець у 2 обласних заходах, 17 переможців у 6 всеукраїнських заходах;

- Секцію психології (кер. Зубко Н.М.) – 1 переможець 1 міського заходу, 1 переможець 3 обласних заходів, 2 переможці 3 всеукраїнських заходів.

У травні-липні 2023 року Роменська МАНУМ бере участь у теоретичній частині освітнього проєкту "Проектний менеджмент для громад на деокупованих територіях України, робота з проектами, грантами, інвесторами". 31 травня 2023 року заклад долучився до участі у конкурсі «МХП-конкурс соціальних ініціатив» благодійного фонду "МХП громаді».

З 21 червня по 6 липня 2023 року у Роменській МАНУМ працював профільний науково-практичний табір відпочинку та оздоровлення з денним перебуванням «Intel Summer». Мета роботи табору - реалізація права кожної дитини на повноцінний відпочинок, оздоровлення, забезпечення змістовного дозвілля, розвитку творчих та інтелектуальних здібностей, задоволення інтересів і духовних запитів відповідно до індивідуальних потреб. Навчанням та оздоровленням у Літньому таборі було охоплено 40 дітей 6-8 класів ЗЗСО Роменської громади. На базі табору працювало 2 наукові секції: англійської мови та основ WEB-розробки. Слухачі табору були забезпечені одноразовим харчуванням. Основна робота табору була направлена на організацію змістовного дозвілля учнівської молоді громади, поглиблення знань з англійської мови та WEB-розробки, розвитку національно-патріотичної свідомості.

МЕТОДИЧНА РОБОТА

На початку 2022-2023 н.р. була спланована робота методичної ради Роменської МАНУМ, яка забезпечує безперервний, системний характер науково-методичної роботи, безпосередньо пов'язаної з проблемами, над якими працюють педагоги, ходом і результатами якого є освітній процес, покликана координувати зусилля творчих педагогів, здійснювати пошук шляхів ефективної реалізації завдань позашкільної освіти, визначених відповідними нормативно-правовими документами, впровадження інтерактивних технологій та організація інноваційного процесу навчання. Для оптимального та раціонального вирішення актуальних питань з організації освітнього процесу у Роменській МАНУМ протягом 2022-2023 н.р. було проведено 3 засідання методичної та 9 засідань педагогічної ради.

Важливим результатом методичної роботи стала практична робота з підвищення компетентності керівників гуртків в оволодінні засобами та інструментами дистанційного навчання та профорієнтаційної роботи в гуртках закладу.

Реалізація науково-методичної проблеми закладу. У 2022-2023 н.р. методична робота закладу була спрямована на продовження реалізації науково-методичної проблеми закладу: «Компетентісно-орієнтований підхід як ключовий фактор забезпечення якості позашкільної освіти в середовищі МАН за допомогою наукової та пошуково-дослідницької роботи». Вивчення та дослідження проблемного питання перебувало на ІІІ (організаційно-проєктному) етапі, під час якого вивчався досвід роботи закладів позашкільної освіти та педагогів-позашкільників, які працюють над аналогічною проблемою, відбувалося накопичення та впровадження новітніх форм та методів організації освітнього процесу, розроблялися рекомендації, алгоритми, пам'ятки та поради з реалізації науково-методичної проблеми закладу.

Протягом навчального року досвідом реалізації компетентнісного підходу ділилися Литвин О.І., керівник гуртка «Медицина» (публікація з теми «Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності здобувачів освіти за допомогою пристрою CamTouch» у збірнику І Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Сучасний освітній простір: досвід, пошук, результат» (Суми, 17-18.08.2022), Шульга Ю.Г., методист (виступ з теми «Формування цифрових компетентностей гуртківців через призму STEM-проєктів» в рамках Кар’єрного коучингу «Новий освітній простір позашкілля: інноваційні технології для формування ключових компетентностей здобувачів освіти» (Київ, 20-21.04.2023). Окрім цього, педагогічні працівники брали участь у ІІ Всеукраїнській науково-практичній конференції за міжнародною участю «Формування компетентностей обдарованої особистості в системі позашкільної та вищої освіти» (Київ, 27.10.2022), підвищували кваліфікацію з теми «Формування мовленнєвої компетенції учнів при вивченні іноземної мови в умовах Нової української школи» (Суми, 02-04.05.2023).

З метою сприяння розвитку творчості педагогів, обміну інформацією щодо сучасних технологій навчання, пропаганди кращих здобутків, перспективних ідей щодо підвищення якості позашкільної освіти, поліпшення її функціонування та інноваційного розвитку в період з 15 по 19 травня 2023 року у Роменській МАНУМ було проведено методичний тиждень «Компетентний педагог – компетентний вихованець». Підвищенню педагогічної майстерності керівників гуртків сприяло проведення низки заходів методичного змісту: Методична консультація «Як удосконалити роботу з обдарованими вихованцями?» (https://youtu.be/ZyYM1g69Gs4), Виставка новинок методичної та педагогічної літератури «Компетентнісний підхід в сучасній позашкільній освіті» (http://surl.li/htumy), Фестиваль методичних розробок гурткових занять та виховних заходів (http://surl.li/htuny), Методичний бюлетень «Ідеї. Пошуки. Знахідки» (http://surl.li/htunk), Психолого-педагогічний тренінг «Педагогічна майстерність – похідна професіоналізму педагога-позашкільника» (http://surl.li/htzii), Методичний вісник «Вісті з гурткових занять» (http://surl.li/htuno), Ділова педагогічна гра «Компетентний педагог – компетентний вихованець» (https://learningapps.org/view30645223) тощо. За активну участь у методичному тижні «Компетентний педагог – компетентний вихованець», впровадження інноваційних технологій та компетентнісного підходу в освітній процес закладу позашкільної освіти сертифікатами було відзначено 12 найактивніших учасників заходу, керівників наукових секцій Роменської МАНУМ Шевченка С.В. (наукова секція «Біологія»), Зубко Н.М. (наукова секція «Психологія»), Савченко Н.В., (наукова секція «Мистецтвознавство»), Ковтун Л.М. (наукова секція «Біологія»), Іванову Н.В. (наукова секція «Історія України»), Мартинішину Ю.Ю. (наукова секція «Математика»), Хоменка С.В. (наукова секція «Прикладне програмування»), Худогова Г.І. (наукова секція «Радіоелектроніка та приладобудування»), Гапіч М.М. (гурток «Школа лідерів»), Кононенко І.В. (наукова секція «Українське літературознавство»), Литвин О.І. (наукова секція «Медицина»), Хрокала Г.А. (наукова секція «Основи робототехніки на базі Arduino»).

Забезпечення науково-методичної основи освітнього процесу у закладі. Керівники гуртків забезпечені навчальними програмами в повній мірі (затверджені наказами відділу освіти Роменської міської ради № 231-ОД від 26.09.2017, 172-ОД від 13.09.2019, 123-ОД від 04.09.2020, № 209-ОД від 14.09.2021, затверджені на засіданні кафедри МА і МО, протокол № 07 від 25.08.2021).

Протягом 2022-2023 н.р. 19 педагогічних працівників працювали за адаптованими (модифікованими) та авторськими навчальними програмами (авторські: «Фізика» (автор – Зимак Ю.А.) та «Основи робототехніки на базі Arduino» (автор – Хрокало Г.А.).

Науково-методичне забезпечення роботи гуртків закладу було представлено 22 навчальними програмами, схваленими засіданням педагогічної ради Роменської МАНУМ та затвердженими наказом відділу освіти Роменської міської ради.

На початку 2022-2023 н.р. були підготовлені та затверджені наступні навчальні програми з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму:

- «Мистецтвознавство» (укладач – Савченко Наталія Василівна, основний рівень, 1 рік навчання, 144 години);

- «Internet-технології та WEB-дизайн» (укладач – Мартинішина Юлія Юріївна, основний рівень, 1 рік навчання, 144 години);

- «Математика» (укладач – Мартинішина Юлія Юріївна, основний рівень, 1 рік навчання, 144 години);

- «Українське літературознавство» (укладач – Кононенко Ірина Володимирівна, вищий рівень, 1 рік навчання, 144/216 годин);

- «Електроніка та приладобудування» (укладач – Худогов Геннадій Іванович, основний рівень, 1 рік навчання, 216 годин);

- «Історичне краєзнавство» (укладач – Шульга Юлія Геннадіївна, вищий рівень, 1 рік навчання, 108 годин);

- «Історія України» (укладач – Іванова Наталія Василівна, основний рівень, 1 рік навчання, 144 години);

- «Хімія (для слухачів підготовчих курсів)» (укладач – Бандура Юлія Олександрівна, вищий рівень, 1 рік навчання, 144 години);

- «Українська мова та література (для слухачів підготовчих курсів)» (укладач – Кононенко Ірина Володимирівна, вищий рівень, 1 рік навчання, 108 годин).

Усі програми складені та оформлені відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки “Про методичні рекомендації щодо змісту та оформлення навчальних програм з позашкільної освіти” від 05.06.2013 № 14.1/10-1685.

Контроль за веденням керівниками гуртків ділової документації. Згідно з планом роботи навчального закладу на 2022-2023 н.р., з метою контролю за веденням ділової документації та організації освітнього процесу адміністрацією закладу протягом року 5 разів було здійснено перевірку журналів роботи наукових секцій.

Перевіркою було охоплено 22 журнали. Основними напрямками перевірки було вивчення стану ведення ділової документації керівниками гуртків в умовах карантину та воєнного стану, заповнення сторінок журналу відповідно до календарно-тематичного планування, наявність записів по всіх розділах журналу згідно вказівок ведення журналів гурткової роботи (участь у виховних заходах, підсумкових заходах, робота з батьками, облік досягнень слухачів, відмітки про відміни та перенесення занять), відповідність віку вихованців до навчальних програм, наявність змін у списках вихованців відповідно до навчального плану, проведення та облікування в журналах гурткової роботи для кожної групи інструктажів з техніки безпеки, стан виконання навчальних програм протягом навчального року.

Результати перевірки показали, що більшість керівників гуртків відповідально відносяться до записів у журналах, ведуть їх своєчасно, чітко та охайно відповідно до календарно-тематичного планування (якість записів в цілому задовільна), неухильно виконують рекомендації щодо ведення журналу планування та обліку роботи наукової секції, своєчасно здійснюють заходи по усуненню недоліків та зауважень.

Під час перевірки були виявлені деякі незначні недоліки: наявні випадки помилок, допущених при заповненні журналів обліку роботи гуртка, виправлення, використання коректора, присутні записи за допомогою простого олівця та ручками різних кольорів, наявні неповні дані про дату народження вихованців.

Протягом навчального року майже всі навчальні програми були вичитані в повній мірі, окрім навчальних програм наукових секцій Internet-технологій та WEB-дизайну (у зв’язку із закриттям гуртка) та фізики (у зв’язку з хворобою керівника наукової секції).

Висновки щодо ведення ділової фінансової документації керівниками гуртків обліковані у Картках обліку відвіданих занять секції та журналах гурткової роботи. Виданий відповідний наказ (пункт 7 по наказу РМ МАНУМ «Про введення в дію рішень засідання педагогічної ради Роменської МАНУМ № 04 від 17.05.2023» № 24-ОД від 17.05.2023).

Курсова підготовка та підвищення професійного рівня педагогічних працівників. За результатами вивчення документації протягом 2022-2023 н.р. частка педагогічних працівників закладу освіти, які обирали різні форми та напрями підвищення рівня своєї професійної майстерності складає 63,2% (12 чол.). Вони відповідно до Постанови КМУ № 800 від 21.08.2019 підвищували свій професійний і загальнокультурний рівень та педагогічну майстерність.

З метою підвищення педагогічної кваліфікації та фахової майстерності у 2022-2023 н.р.: 6 педагогів (Шульга Ю.Г., Зубко Н.М., Хоменко С.В., Гапіч М.М., Андрущенко О.О., Кононенко І.В.) (31,6 %) пройшли навчання на 7 курсах Сумського ОІППО:

- Курси підвищення кваліфікації «Методика організації гурткової роботи в умовах змішаного навчання» (17-19.10.2022, Шульга Ю.Г.);

- Курси підвищення кваліфікації «Методисти, культорганізатори закладів позашкільної освіти» (30.01.-17.03.2023, Шульга Ю.Г.);

- Курси підвищення кваліфікації «Формування успішно зростаючої особистості в сучасних соціальних реаліях» (06-08.02.2023, Зубко Н.М.);

- Курси підвищення кваліфікації «Теорія та методика викладання інформатики та інформаційних технологій» (06-08.02.2023, Хоменко С.В.);

- Курси підвищення кваліфікації «Сучасні підходи в роботі практичного психолога: техніки просвітницько-профілактичної роботи, лайфхаки психологічного консультування, психокорекційної роботи» (26-28.04.2023, Гапіч М.М.);

- Курси підвищення кваліфікації «Формування мовленнєвої компетенції учнів при вивченні іноземної мови в умовах Нової української школи» (02-04.05.2023, Андрущенко О.О.);

- Курси підвищення кваліфікації «Краєзнавство в системі викладання соціально-гуманітарних дисциплін закладу освіти» (02-04.05.2023, Кононенко І.В.);

Окрім того, 12 педагогів (Андрущенко О.О., Шульга Ю.Г., Харченко А.А., Гапіч М.М., Кононенко І.В., Бандура Ю.О., Шевченко С.В., Савченко Н.В., Мартинішина Ю.Ю., Зубко Н.М., Ковтун Л.М., Іванова Н.В.) (63,2 %) долучилися до курсу з мінної безпеки Освітньої онлайн-платформи “Зрозуміло!”, 6 педагогів (Шульга Ю.Г., Андрущенко О.О., Литвин О.І., Ковтун Л.М., Савченко Н.В., Харченко А.А.) (31,6 %) успішно засвоїли програму спецкурсів та семінарів-практикумів НЦ “Мала академія наук України”, 3 педагоги (Андрущенко О.О., Гапіч М.М., Шульга Ю.Г.) (15,8 %) відвідали ряд тренінгів, вебінарів та практикумів КУ “Центр професійного розвитку педагогічних працівників Роменської міської ради Сумської області”, 3 педагоги (Литвин О.І., Ковтун Л.М., Зубко Н.М.) (15,8 %) взяли участь у конференції Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка, 2 педагоги (Андрущенко О.О., Шульга Ю.Г.) (10,5 %) стали учасниками методичного фестивалю та 2 педагоги (Харченко А.А., Шульга Ю.Г.) (10,5 %) кар'єрного коучингу Київського палацу дітей та юнацтва, 2 педагоги (Андрущенко О.О., Шульга Ю.Г.) (10,5 %) долучилися до конференцій Національного еколого-натуралістичного центру та Інституту обдарованої дитини НАПН України, 2 педагоги (Гапіч М.М., Кононенко І.В.) (10,5 %) - до онлайн-курсів студії онлайн-освіти “Educational Era”, 2 педагоги (Бандура Ю.О., Шульга Ю.Г.) (10,5 %) - до дистанційних курсів платформи онлайн-освіти Prometheus, 1 педагог (Андрущенко О.О.) (5,3 %) долучився до швейцарсько-українського проєкту DECIDE - “Децентралізація для розвитку демократичної освіти” та проєкту Ризького державного технікуму, Літньої навчально-практичної студії КУ “Центр професійного розвитку педагогічних працівників Роменської міської ради Сумської області”, 1 педагог (Гапіч М.М.) (5,3 %) обрав тренінг ГО “Рух освіта”, 1 педагог (Литвин О.І.) (5,3 %) відвідав STEM-школу ВД “Освіта”, 1 педагог (Хрокало Г.А.) (5,3 %) долучився до вебінару Освітнього проєкту “На Урок”, 1 педагог (Ковтун Л.М.) (5,3 %) ГО “ІППО”, 1 педагог (Шульга Ю.Г.) (5,3 %) був незмінним учасником майстер-класів та дистанційних курсів Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Сумській області, майстер-класів Науково-методичного центру професійно-технічної освіти у Запорізькій області, методичних та методологічних семінарів комунального закладу “Кіровоградський обласний центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді”, Міжнародної асоціації позашкільної освіти, Інституту модернізації змісту освіти, Українського державного університету імені М. Драгоманова, методичного кластеру, відкритого фестивалю кращих практик освітян закладів позашкільної освіти та MEET UP NEOІНКЛЮЗІЯ Київського палацу дітей та юнацтва.

Аналіз та методична підготовка педагогів до проходження атестації. Показником ефективності та результативності діяльності педагогічних працівників є їх атестація. Щороку атестаційна комісія відзначає належний освітній рівень педагогічних працівників, використання сучасних освітніх підходів та інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі, співпрацю з батьками здобувачів освіти, участь педагогічних працівників у заходах професійного розвитку і в цілому забезпечення якості освітнього процесу на належному рівні.

Атестація у Роменській МАНУМ здійснюється згідно чинного законодавства, відповідно до статті 54 Закону України «Про освіту» та Типового Положення про атестацію педагогічних працівників України, плану заходів з підготовки та проведення засідань атестаційної комісії Роменської МАНУМ на 2022-2023 навчальний рік, затверджений наказом від 14.10.2022 № 59-ОД «Про організацію та проведення атестації педагогічних працівників закладу у 2022-2023 н.р.», пункту 1.2. Типового Положення, за яким атестація проходила на основі комплексної оцінки рівня кваліфікації, педагогічної майстерності, результатів педагогічної діяльності, з метою активізації їх творчої професійної діяльності, стимулювання безперервної фахової та загальної освіти, якісної роботи, підвищення відповідальності за результати навчання і виховання, забезпечення соціального захисту компетентної педагогічної праці шляхом проведення аналізу освітнього процесу.

У 2022-2023 н.р. у закладі атестувалися 2 педагогічні працівники: Харченко А.А., керівник наукової секції англійської мови та Худогов Г.І., керівник наукової секції електроніки та приладобудування - на відповідність займаній посаді та підтвердження 12 тарифного розряду. Було забезпечено відповідний методичний супровід проведення усіх атестаційних заходів (наказ від 14.09.2022 № 53-ОД «Про створення атестаційної комісії І рівня у Роменській міській Малій академії наук учнівської молоді у 2022-2023 н.р.», від 14.10.2022 № 59-ОД «Про організацію та проведення атестації педагогічних працівників закладу у 2022-2023 н.р.»). За результатами атестації виданий відповідний наказ, яким визнано організаційно-управлінську діяльність закладу з атестації педагогічних працівників задовільною, такою, що відповідає державним вимогам та стимулює підвищення професійного росту педагогічних працівників (наказ від 28.03.2023 № 14-ОД «Про підсумки атестації педагогічних працівників Роменської міської Малої академії наук учнівської молоді у 2022-2023 н.р.»). На підставі рішення атестаційної комісії Роменської МАНУМ (протокол № 3 від 28.03.2023) обидва педагоги-позашкільники були успішно проатестовані.

Проведення індивідуальних форм методичної роботи. Для задоволення конкретних запитів педагогічних працівників використовуються індивідуальні форми методичної роботи - консультації, самоосвіта тощо. Їх вибір залежить від рівня освіти, професійної компетентності, специфіки діяльності, індивідуальних можливостей та інших характеристик педагогічних працівників. Методистом були проведені індивідуальні та групові консультації з тем “Шляхи удосконалення професійних компетентностей педагогів-позашкільників в умовах сьогодення” (засідання педагогічної ради, 01.09.2022), “Програмне забезпечення гуртка дослідницько-експериментального напряму. Вибір програми, підготовка програмного забезпечення” (Школа педагогічної підтримки, 05.09.2022), “Ведення ділової документації керівника гуртка. Інструктаж з планування роботи керівника гуртка” (Школа педагогічної підтримки, 07.09.2022), “Рекомендації та поради щодо підготовки молодого педагога до заняття”, “Як подолати страх перед заняттям” (Школа педагогічної підтримки, 09.09.2022), “Знайомство з методичними рекомендаціями щодо організації дослідження та оформлення науково-дослідницьких робіт” (Школа педагогічної підтримки, 12-16.09.2022), «Шляхи та способи активізації пізнавальної діяльності гуртківців» (Школа педагогічної підтримки, 01.11.2022), “Компетентнісний підхід як один з основних чинників якості змісту позашкільної освіти” (засідання педагогічної ради, 14.11.2022), “Критерії оцінювання навчальних досягнень, умінь та навичок гуртківців” (Школа педагогічної підтримки, 16.11.2022), “Переваги та проблеми застосування диференційованого підходу до навчання” (Школа педагогічної підтримки, 07.12.2022), “Педагогіка партнерства в системі закладу позашкільної освіти” (засідання педагогічної ради, 11.01.2023), «Технологія портфоліо. Основні поняття, функції, розділи, наповнення» (Школа педагогічної підтримки, 08.02.2023), «Самоаналіз заняття як засіб підвищення ефективності професійної діяльності педагога-позашкільника» (Школа педагогічної підтримки, 15.03.2023), “Професійна компетентність як основну складову іміджу закладу позашкільної освіти. Створення моделі компетентного педагога-позашкільника” (засідання педагогічної ради, 29.03.2023), “Як удосконалити роботу з обдарованими вихованцями” (Методичний тиждень “Компетентний педагог - компетентний вихованець”, 15.05.2023) тощо.

Для активізації роботи з підвищення кваліфікації педагогічних працівників, організації роботи по впровадженню освітніх технологій та передового педагогічного досвіду в практику роботи позашкільного закладу щочетверга працював mail-консультпункт «Цікавинки позашкілля» (http://surl.li/jaywg). У вересні 2022 року розпочав свою роботу допоміжний ресурс для педагогів – «Консультаційна скринька Роменської міської МАНУМ «Все для педагога-позашкільника» (http://surl.li/jaywn), на якому систематично впродовж навчального року розміщувалися важливі та корисні для педагогічних працівників Роменської МАНУМ матеріали (методичні розробки, поради та рекомендації, навчальні програми, оголошення про цікаві проєкти тощо).

Робота школи педагогічної підтримки. Протягом року забезпечувалися належні умови для роботи новопризначених працівників. З метою надання систематичної методичної допомоги новопризначеним спеціалістам була організована робота Школи педагогічної підтримки, основною метою якої було надання необхідної допомоги молодим спеціалістам в оволодінні методикою ведення секційних занять, організації та проведення науково-дослідницької роботи, розвиток умінь використовувати у своїй роботі досягнення сучасної психолого-педагогічної науки, творчої активності та мотивації молодих спеціалістів.

Під час занять обговорювалися такі питання на заняттях з членами ШПП: вимоги щодо ведення ділової документації керівника гуртка; структура секційних занять; форми і методи, які сприяють ефективному засвоєнню навчального матеріалу; нетрадиційні форми проведення секційних занять; вибір програми, підготовка програмного забезпечення; знайомство з нормативно-правовою базою позашкільної освіти та виховної роботи;· знайомство з методичними рекомендаціями щодо організації дослідження та оформлення науково-дослідницьких робіт. Роботою ШПП було охоплено 6 педагогів-позашкільників.

Матеріали занять розміщувалися на платформі Classroom, а також дублювалися у групі Viber для всіх педагогів-позашкільників Роменської МАНУМ.

Вивчення та узагальнення передового педагогічного досвіду. У Роменській МАНУМ створюються умови для впровадження інноваційних форм, методів, прийомів, засобів навчання та виховання, нових освітніх систем або інтеграції традиційних форм, методів, прийомів і засобів. Плідна праця педагогічних працівників, яким надається широка можливість творчого пошуку власних методів свідчить, що вирішити завдання реформування освіти можна лише спільними зусиллями всіх зацікавлених цією справою людей. Таким чином творчо працюючі педагоги формують новий педагогічний досвід у системі позашкільної освіти.

Вивчення, узагальнення і поширення передового педагогічного досвіду є важливою складовою методичної роботи у закладі. Протягом 2022-2023 н.р. було вивчено та узагальнено досвід Харченко А.А., керівника наукової секції англійської мови, з теми “Компетентнісний потенціал курсу «Основи науково-дослідницької роботи в галузі англійської філології». Фокус: досвід педагога і надбання слухача” та Худогова Г.І., керівника наукової секції радіоелектроніки та приладобудування, з теми “Формування життєвих компетентностей гуртківців шляхом організації дослідницької діяльності на основі Arduino”. Узагальнені матеріали ППД оформлені у вигляді карткового обліку та методичних матеріалів (описів досвіду).

Участь педагогів у семінарах, вебінарах, конференціях. Про бажання підвищувати свій професійний рівень, вдосконалювати педагогічну майстерність свідчить те, що протягом року педагоги брали участь у різноманітних методичних заходах (6 педагогів (31,6 %) - долучилися до 7 курсів підвищення кваліфікації та 8 конференцій; 4 педагоги (21,1 %) - до 7 вебінарів; 3 педагоги (15,8 %) - до 2 спецкурсів та 2 форумів, 6 онлайн-курсів, 7 тренінгів; 2 педагоги (10,5 %) - до 1 практикуму та 1 кар'єрного коучингу, 2 зустрічей професійних спільнот та 2 методичних фестивалів, 5 семінарів-практикумів та 5 дистанційних курсів; 1 педагог (5,3 %) - до 1 методичного кластеру, 4 методичних/методологічних семінарів та 7 майстер-класів тощо):

- Тренінг “Емоційний інтелект та профілактика професійного вигорання педагога під час воєнного стану” (17.07.2022, Гапіч М.М.);

- Тренінг «Усе в твоїх руках» (19.07.2022, Шульга Ю.Г.);

- Вебінар «Створення відеоуроків для успішного виконання домашніх завдань» (20.07.2022, Шульга Ю.Г.);

- Практикум «Психологічна культура сучасного педагога» (28.07.2022, Гапіч М.М., Шульга Ю.Г.);

- Вебінар «Практичні інструменти для цікавого уроку» (29.07.2022, Шульга Ю.Г.);

- Спецкурс “Особливості викладання суспільних і гуманітарних дисциплін у школі та позашкіллі” (16-26.08.2023, Андрущенко О.О., Шульга Ю.Г.);

- І Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція “Сучасний освітній простір - досвід, пошук, результати” (17-18.08.2022, Андрущенко О.О., Шульга Ю.Г., Литвин О.І., Хрокало Г.А., Зубко Н.М.);

- Всеукраїнська науково-педагогічна конференція “Сучасні тенденції підвищення якості освіти” (17-19.08.2022, Андрущенко О.О., Шульга Ю.Г.);

- ІІІ Міжнародна науково-практична онлайн-конференція “Обдаровані діти - скарб нації!” (18-23.08.2023, Андрущенко О.О., Шульга Ю.Г.);

- Дистанційний курс “Інформаційна гігієна. Як розпізнати брехню в соцмережах, в інтернеті та на телебаченні” (20.08.2022, Бандура Ю.О.);

- Дистанційний курс “Освітні інструменти критичного мислення” (20.08.2022, Бандура Ю.О.);

- Дистанційний курс “Навчання з попередження ризиків від вибухонебезпечних предметів” (16.08.2022, Шульга Ю.Г.; 20.08.2022, Бандура Ю.О.);

- Дистанційний курс “Перша домедична допомога в умовах війни” (20.08.2023, Бандура Ю.О.; 28.08.2023, Шульга Ю.Г.);

- Онлайн-курс “Критичне мислення для освітян” (20.08.2022, Бандура Ю.О.);

- Онлайн-курс “Інформаційна гігієна під час війни” (20.08.2022, Бандура Ю.О.);

- Семінар-практикум “Методологічна складова для побудови сталого розвитку обласних та регіональних секцій напряму “Кримськотатарська гуманітаристика” (07-08.09.2023, Шульга Ю.Г.);

- Онлайн-консультація «Оформлення організаційно-розпорядчих документів згідно з національним стандартом ДСТУ 4163:2020» (14.09.2022, Гапіч М.М.);

- Майстер-клас “Сервіс LiveWorksheets для створення інтерактивних робочих аркушів” (22.09.2022, Шульга Ю.Г.);

- Семінар для педагогів закладів загальної середньої, позашкільної освіти – керівників дослідницьких проєктів слухачів Малої академії наук України; методистів, відповідальних за роботу наукових відділень МАН (24.09.2022, Шульга Ю.Г.);

- Онлайн-нарада для відповідальних осіб за підвищення кваліфікації педагогічних працівників у Комунальному закладі «Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» (27.09.2022, Шульга Ю.Г.);

- Форум академічної доброчесності (04.10.2022, Шульга Ю.Г.);

- Семінар-практикум «Організація навчально-дослідницької діяльності учнів – членів МАН України на засадах STEM-освіти в умовах воєнного стану» (15-16.10.2022, Шульга Ю.Г.);

- Вебінар «Викладання робототехніки у 5 класі НУШ: практика створення проєктів» (25.10.2022, Хрокало Г.А.);

- Обласна STEM-школа для педагогів-позашкільників «Змішаний формат STEM-орієнтованого навчання в закладах позашкільної освіти» (26.10.2022-25.05.2023, Харченко А.А., Шульга Ю.Г.);

- Майстер-клас «Сервіс WIZER.ME для створення інтерактивних робочих аркушів» (26.10.2022, Шульга Ю.Г.);

- Тренінг «STEAM-навчання. Впровадження офлайн і онлайн» (27.10.2022, Ковтун Л.М.);

- ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція за міжнародною участю «Формування компетентностей обдарованої особистості в системі позашкільної та вищої освіти» (27.10.2022, Шульга Ю.Г.);

- Семінар-практикум для педагогічних працівників «Організація дослідницької діяльності учнів у 2022-2023 навчальному році» (02-04.11.2022, Харченко А.А., Шульга Ю.Г.);

- Онлайн-консультація «Створення цифрового контенту керівника гуртка закладу позашкільної освіти» (09.11.2022, Шульга Ю.Г.);

- Всеукраїнська науково-практична конференція «STEM – світ інноваційних можливостей» (10.11.2022, Ковтун Л.М., Литвин О.І.);

- Онлайн-консультація «Атестація педагогічних працівників: основні акценти» (10.11.2022, Шульга Ю.Г.);

- Семінар для локальних координаторів та керівників проєктів Genius Olympiad (15.11.2022, Шульга Ю.Г.);

- Майстер-клас «Візуалізація навчального уроку за допомогою додатку Mindmeister» (19.11.2022, Шульга Ю.Г.);

- Дистанційний курс «Ігрове навчання засобами інформаційних технологій» (21.11.-19.12.2022, Шульга Ю.Г.);

- Онлайн-семінар для практичних психологів закладів позашкільної освітиз теми «Конструктивні копінг-стратегії як інструмент оволодіння стресовою ситуацією» (24.11.2022, Гапіч М.М.);

- Методичний кластер «Інноваційний менеджмент у закладах позашкільної освіти» (30.11.2022, Шульга Ю.Г.);

- Онлайн-консультація «Висвітлення інформації про заклад освіти в умовах воєнного стану» (13.12.2022, Шульга Ю.Г.);

- Обласний форум директорів закладів позашкільної освіти «Кроссекторальна взаємодія як засіб розвитку ефективного освітнього середовища в громаді» (23.12.2022, Андрущенко О.О.);

- Онлайн-порадник для практичних психологів закладів позашкільної освіти «Підвищення резилієнс особистості» (24.12.2022, Гапіч М.М.);

- Зустріч професійних спільнот вчителів інформатичної галузі та фізики «Вернісаж педагогічної творчості» (04.01.2023, Шульга Ю.Г.). Методист Роменської МАНУМ, була запрошена на засідання спільноти вчителів фізики та астрономії. Під час заходу вона виступила з темою «Родзинки від Freepik: можливості платформи для педагога».

- Онлайн-курс «Сміливі навчати» (08.01.2023, Кононенко І.В.);

- Онлайн-курс «Знай свою Україну. Різдво» (08.01.2023, Кононенко І.В.);

- Онлайн-курс «Знати, як допомогти» (11.01.2023, Гапіч М.М.);

- Вебінар «Організація соціокультурних заходів для дітей та осіб з інвалідністю, членів їх сімей» (18.01.2023, Шульга Ю.Г.);

- Онлайн-зустріч професійної спільноти практичних психологів та соціальних педагогів з теми «Вернісаж психологічної творчості» (25.01.2023, Гапіч М.М.);

- Курс «Анатомія пропаганди» (30.01.-23.02.2023, Шульга Ю.Г.);

- Онлайн-зустріч «Створення комфортного освітнього інформаційного середовища під час реалізації змішаного навчання» (13.02.2023, Хрокало Г.А., Шульга Ю.Г.). Методист Роменської МАНУМ виступила з темою «Родзинки від Freepik: можливості платформи для педагога».

- Тренінг з теми «Практичний інструментарій для кризових комунікацій з постраждалим від війни населенням» в рамках проєкту «Діалог задля вирішення конфліктів», що здійснюється в Україні Українським центром Ненасильницького спілкування і примирення «Простір Гідності» (13.02.2023, Гапіч М.М.);

- Тренінг «Критичне сприйняття інформації під час війни» (14.02.2023, Гапіч М.М.);

- V Відкритий методичний фестиваль закладів позашкільної освіти «KYIV M-FEST 2023» «Заклад позашкільної освіти – освітній хаб майбутнього» (15-17.02.2023, Андрущенко О.О., Шульга Ю.Г.);

- Майстер-клас «Slido – інструмент для активізації пізнавальної діяльності здобувачів освіти» (21.02.2023, Шульга Ю.Г.);

- Онлайн-консультація «Номенклатура справ у закладі освіти» (21.02.2023, Гапіч М.М.);

- Зимова дистанційна сесія «STEM-школа – 2023» (21.02.-02.03.2023, Шульга Ю.Г.);

- Семінар-практикум для практичних психологів та соціальних педагогів закладів освіти «Психологічна підтримка учасників освітнього процесу в умовах воєнного та післявоєнного стану» (28.02.2023, Гапіч М.М.);

- Спецкурс «Людина, яка пише. Історія писемності та писемного приладдя» (21.02.-14.03.2023, Савченко Н.В., Шульга Ю.Г.);

- Онлайн-консультація «Оформлення бібліографічних посилань за стандартом (ДСТУ 8302:2015)» (01.03.2023, Гапіч М.М.);

- Онлайн-консультація для керівників гуртків «Навчальні програми з позашкільної освіти: розроблення, затвердження та використання» (09.03.2023, Андрущенко О.О., Зубко Н.М., Шульга Ю.Г.);

- Онлайн-зустріч практичних психологів та соціальних педагогів закладів освіти «Алгоритм дій практичного психолога та соціального педагога щодо надання допомоги при посттравматичних стресових розладах (ПТСР)» (15.03.2023, Гапіч М.М.);

- Семінар директорів закладів загальної середньої та позашкільної освіти «План роботи закладу освіти – цільова програма управління освітнім процесом» (16.03.2023, Андрущенко О.О.);

- Онлайн-консультація «Формування бренду педагога як складової бренду закладу освіти» (29.03.2023, Шульга Ю.Г.);

- Семінар заступників директорів з навчально-виховної роботи закладів загальної середньої та позашкільної освіти «Партнерська взаємодія та медіаграмотність у закладах освіти» (30.03.2023, Харченко А.А.);

- VIФорум директорів закладів загальної середньої та позашкільної освіти Сумської області «Освіта. Рік незламності. Крокуємо до Перемоги» (30.03.2023, Андрущенко О.О.);

- Курс з мінної безпеки “Правила поводження з вибухонебезпечними предметами «Дивись під ноги! Дивись, куди йдеш!» (березень 2023 року, Андрущенко О.О., Шульга Ю.Г., Харченко А.А., Гапіч М.М., Кононенко І.В., Бандура Ю.О., Шевченко С.В., Савченко Н.В., Мартинішина Ю.Ю., Зубко Н.М., Ковтун Л.М., Іванова Н.В.);

- Майстер-клас «Цифрові інструменти для створення інтерактивних робочих аркушів» (03.04.2023, Шульга Ю.Г.);

- Тренінг «Стрес як ресурс» (04.04.2023, Гапіч М.М.);

- Онлайн-консультація «Організація зберігання архівних документів» (06.04.2023, Гапіч М.М.);

- Онлайн-консультація «Використання безкоштовних графічних редакторів при підготовці до уроку» (06.04.2023, Шульга Ю.Г.);

- Семінар директорів закладів загальної середньої та позашкільної освіти «Організація інклюзивного навчання в закладі освіти: ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ» (07.04.2023, Андрущенко О.О.);

- Тренінг з теми «Психологічне консультування. Алгоритм дій» в рамках проєкту «Реагування на надзвичайні ситуації для постраждалого від конфлікту населення в Україні», який впроваджує БФ «Право на захист» у партнерстві з GOAJ (11.04.2023, Гапіч М.М.);

- Нарада для відповідальних за підвищення кваліфікації в закладі освіти. Тема: «Планування підвищення кваліфікації у КЗ СОІППО на 2024 рік» (21.04.2023, Шульга Ю.Г.);

- Кар’єрний коучинг «Новий освітній простір позашкілля: інноваційні технології для формування ключових компетентностей здобувачів освіти» (21.04.2023, Харченко А.А., Шульга Ю.Г.). В рамках заходу методистом Роменської МАНУМ було презентовано досвід «Формування цифрових компетентностей гуртківців через призму STEM-проєктів».

- Майстер-клас «Створення гейміфікованих тестів» (25.04.2023, Шульга Ю.Г.);

- Всеукраїнська наукова конференція-конкурс «Молодь. Наука. Природа» (27.04.2023, Зубко Н.М., Ковтун Л.М., Литвин О.І.);

- Методичний семінар «Сучасні форми використання навчальної екскурсії в освітньому процесі» (27.04.2023, Шульга Ю.Г.);

- XV Методологічний семінар з позашкільної освіти, on-line Всеукраїнського круглого столу «Гуманітарний напрям позашкільної освіти: теорія і практика» (28.04.2023, Шульга Ю.Г.);

- Семінарзаступників директорів з навчально-виховної роботи закладів загальної середньої освіти «НУШ: упровадження ідей реформи в умовах воєнного часу та дистанційного навчання» (01.05.2023, Харченко А.А.);

- Освітній проєкт "Проєктний менеджмент для громад на деокупованих територіях України. Робота з проєктами, грантами, інвесторами" (02.05.-30.09.2023, РМ МАНУМ);

- XVI Методологічний семінар з позашкільної освіти, on-line Всеукраїнського круглого столу «Забезпечення і реалізація прав дітей на позашкільну освіту в умовах воєнного стану» (05.05.2023, Шульга Ю.Г.);

- Майстер-клас «Цифрові інструменти для створення інтерактивних презентацій» (08.05.2023, Шульга Ю.Г.);

- Вебінар «Оформлення організаційно-розпорядчих документів за сучасними вимогами» (10.05.2023, Андрущенко О.О., Гапіч М.М., Шульга Ю.Г.);

- Проєкт «Ефективна мобільність – успішне майбутнє життя» в м. Рига (Латвія) в рамках програмиакадемічної мобільності Erasmus + (15-19.05.2023, Андрущенко О.О.);

- V Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція «Освіта в умовах трансформації суспільства» (16-19.05.2023, Литвин О.І.);

- Семінар-практикум «Досвід роботи МАН: виклики сьогодення» (17.05.2023, 24.05.2023, Харченко А.А., Шульга Ю.Г.);

- Всеукраїнський позашкільний форум «Позашкілля: безпечний освітній простор» (19.05.2023, Шульга Ю.Г.);

- Всеукраїнська науково-теоретична конференція «Пріоритетні напрями наукових досліджень в Україні в умовах воєнного стану» (19.05.2023, Хрокало Г.А.);

- Відкритий фестиваль кращих практик освітян закладів позашкільної освіти (24.05.2023, Шульга Ю.Г.);

- Онлайн-консультація «Ресурси для публікації власного педагогічного досвіду» (24.05.2023, Шульга Ю.Г.);

- Конкурс соціальних ініціатив “Час діяти, Україно!” благодійного фонду "МХП громаді" (25.05.2023, РМ МАНУМ);

- Вебінар «Нейромережі та штучний інтелект для навчання» (25.05.2023, Шульга Ю.Г.);

- Онлайн-консультація «Положення про атестацію: що змінюється» (25.05.2023, Шульга Ю.Г.);

- Вебінар «Правовий статус керівників закладів освіти: права, обов'язки, відповідальність» (06.06.2023, Андрущенко О.О.);

- MEET UP NEOІНКЛЮЗІЯ “Цифрова трансформація інклюзивного навчання в закладі позашкільної освіти” (07-08.06.2023, Шульга Ю.Г.);

- Літня навчально-практичної студія “Інновації починаються з нас” (14.06.2023, Андрущенко О.О.).

Загальна частка педагогічних працівників Роменської МАНУМ, які брали участь у семінарах, конференціях, освітніх проєктах різного рівня протягом 2022-2023 н.р. складає - 78,9 % (15 чол.).

Участь у конкурсах фахової майстерності. Успіх у методичній роботі є здобутком колективної праці і залежить від врахування ініціативи та здібностей кожного члена колективу. З метою залучення педагогів закладу до інноваційної діяльності, впровадження в практику роботи нових досягнень педагогічної науки, мистецтва, екології було організовано участь педагогів у фахових конкурсах. Результати самоосвітньої діяльності педагогів були узагальнені у вигляді методичної продукції, яка була представлена на конкурсах різного рівня. Результатом системної науково-методичної роботи педагогів Роменської МАНУМ є участь та перемоги у фахових конкурсах.

З 26 жовтня 2022 року по 26 травня 2023 року у три етапи тривала Обласна STEM-школа для педагогів-позашкільників “Змішаний формат STEM-орієнтованого навчання в закладах позашкільної освіти”. До заходу долучилися Шульга Ю.Г., методист, керівник наукової секції “Історичне краєзнавство”, та Харченко А.А., завідувач відділу організаційно-масового.

26-27 жовтня 2022 року - теоретичний модуль. У межах теоретичного модуля обласної STEM-школи відбулася презентація-огляд навчально-методичних матеріалів, під час якої учасники школи ознайомилися з організаційними особливостями й перспективами діяльності впровадження STEM-освіти в ЗПО Сумщини. Для закріплення вивченого педагогам-позашкільникам було запропоновано виконати творчі завдання та пройти тестовий контроль.

22-23 лютого 2023 року - практичний модуль. У межах практичного модуля учасники школи переглянули записи виступів спікерів, що ознайомлюють із сучасними тенденціями STEM-освіти в Україні, перспективами діяльності в умовах закладу позашкільної освіти, а також презентували власний досвід упровадження інтерактивних освітніх продуктів для реалізації позашкільної STEM-освіти у змішаному форматі. Шульга Ю.Г. підготувала проєкт “Інтерактивна книга “Червона калина” (http://surl.li/jbvjx), Харченко А.А. - “Фонд проєктів STEM-лабораторії Роменської МАНУМ” (http://surl.li/jbvkw).

26 травня 2023 року - підсумковий модуль. Результатом плідної роботи в межах STEM-школи стало отримання нових знань, практичного досвіду, підвищення рівня фахової компетентності з питань STEM-освіти, а також відзначення Харченко А.А. та Шульга Ю.Г. сертифікатами Обласної STEM-школи для педагогів-позашкільників “Змішаний формат STEM-орієнтованого навчання в закладах позашкільної освіти” Харченко А.А. та Шульга Ю.Г. були відзначені сертифікатами.

23 грудня 2022 року відбувся Обласний форум директорів закладів позашкільної освіти “Кроссекторальна взаємодія як засіб розвитку ефективного освітнього середовища в громаді”, під час якого відбулася презентація кращих практик роботи закладів позашкільної освіти з національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді, благодійної, волонтерської діяльності, музейної педагогіки, пошуково-дослідницької роботи, досвіду роботи з організації освітнього процесу та психологічного супроводу здобувачів освіти в умовах змішаного навчання, воєнного стану (http://surl.li/jbutu).

Директор закладу Андрущенко О.О. та методична служба провели оформлення конкурсних матеріалів (Збірник завдань для тематичного оцінювання навчальних досягнень вихованців секції МАН «Медицина») Литвин О.І., керівника наукової секції “Медицина”, для участі у І етапі Всеукраїнського конкурсу рукописів навчальної літератури для закладів позашкільної освіти. За результатами обласного етапу конкурсантка була відзначена грамотою департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації. Конкурсні матеріали направлені для участі в ІІ етапі конкурсу.

У травні були відправлені конкурсні матеріали на Всеукраїнський конкурс-рейтинг закладів загальної середньої освіти «Школа – джерело талантів». Результати будуть оголошені у жовтні місяці на сайті організатора конкурсу Інституту обдарованої дитини НАПН України.

Видавнича діяльність. Трансляція власного педагогічного досвіду є важливим фактором професійного зростання, сприяє рефлексії. Написання та публікація статей вважається одним із важливих видів методичної роботи, сприяє професійному розвитку педагога. Педагоги закладу мають публікації у періодичних виданнях, розміщують публікації в інтернет-виданнях:

Зубко Н.М., «Особливості застосування пісочної терапії в роботі практичного психолога з дітьми», збірник матеріалів І Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Сучасний освітній простір: досвід, пошук, результат» (Суми, 17-18.08.2022);

Литвин О.І., «Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності здобувачів освіти за допомогою пристрою CamTouch», збірник матеріалів І Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Сучасний освітній простір: досвід, пошук, результат» (Суми, 17-18.08.2022);

Хрокало Г.А., «Використання платформи Arduino як технічного засобу навчання», збірник матеріалів І Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Сучасний освітній простір: досвід, пошук, результат» (Суми, 17-18.08.2022);

Шульга Ю.Г., «Freepik та Adobe Illustrator: середовище для творчості під час створення постерів та плакатів», збірник матеріалів І Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Сучасний освітній простір: досвід, пошук, результат» (Суми, 17-18.08.2022);

Шульга Ю.Г., «Freepik та Adobe Illustrator: середовище для творчості під час створення постерів та плакатів», збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції «Обдаровані діти – скарб нації» (Київ, 18-23.08.2022);

Литвин О.І., «STEM-технології як складова успіху сучасного педагога», збірник матеріалів V Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Освіта в умовах трансформації суспільства» (Суми, 16-19.05.2023);

Хрокало Г.А., «Актуальність наукових досліджень в роботах слухачів Роменської міської Малої академії наук учнівської молоді», збірник матеріалів Всеукраїнської науково-теоретичної конференції до Дня науки в Україні «Пріоритетні напрями наукових досліджень в Україні в умовах воєнного стану» (Київ, 19.05.2023).

Інноваційна діяльність педагогів. У поточному навчальному році інноваційна діяльність закладу базувалась на реалізації таких заходів:

- Фестиваль педагогічної майстерності «Педагогічний Еверест» (http://surl.li/jbwuy).

- “Поділися досвідом своїм” (http://surl.li/jbwsy)

- Методичні посиденьки «Індивідуальний освітній маршрут або Акценти успішного навчання та розвитку» (http://surl.li/jbwpu)​.

Також було продовжено поповнення Банку ідей «Перлини професійної майстерності».

В умовах воєнного стану проводилася робота з надання порад та консультацій щодо роботи з дітьми, організації та проведення дозвілля, цікавих дистанційних занять за різними напрямами гурткової роботи, здійснювався методичний супровід щодо ведення ділової документації керівниками наукових секцій, підготовки вихованців та педагогів до конкурсів, конференцій.

Серед педагогів закладу систематично поширювалася інформація про різні заходи, майстер-класи, вебінари, конференції тощо. На сторінках офіційного сайту та групи у Facebook розміщувалися корисні освітні та пізнавальні матеріали, мультимедійні презентації, методичні розробки та рекомендації, навчальні програми тощо.

Відзначення педагогів та стимулювання їх роботи. За високий професіоналізм, сумлінну та бездоганну працю, плідну педагогічну діяльність, високі досягнення у навчанні та вихованні учнівської молоді протягом 2022-2023 навчального року 2 педагоги були нагороджені подяками Міністерства освіти і науки України (Шульга Ю.Г., Кононенко І.В.),5 педагогів відзначені грамотами Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації (Шульга Ю.Г., Литвиненко О.В., І.В., Савченко Н.В., Худогов Г.І., Литвин О.І.), 1 педагог отримав подяку Національного центру МАН України (Шульга ЮГ.), 5 педагогів - подяки Національного еколого-натуралістичного центру (Литвиненко О.В., Худогов Г.І., Литвин О.І., Хоменко С.В., Зубко Н.М.), 1 педагог - подяку Департаментуосвіти і науки Сумської обласної державної адміністрації (Литвин О.І.), 1 педагог - подяку Обласного центру позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю (Шульга Ю.Г.), 3 педагоги - подяку Українського державного центру позашкільної освіти (Харченко А.А., Худогов Г.І., Хрокало Г.А.), 1 педагог - подяку Державної наукової установи “Інститут модернізації змісту освіти” та подяку Українського державного університету ім. М. Драгоманова (Шульга Ю.Г.), 1 педагог - подяку Національного технічного університету України «КПІ» (Литвиненко О.В.), 7 педагогів - грамотами відділу освіти (Харченко А.А., Гапіч М.М., Худогов Г.І., Литвин О.І., Кононенко І.В., Савченко Н.В., Зубко Н.М.), 3 педагоги - подяками Роменської МАНУМ (Шульга Ю.Г., Харченко А.А., Хрокало Г.А).

З метою стимулювання творчої праці педагогічних працівників протягом навчального року 2 педагоги Роменської МАНУМ в межах фонду заробітної плати щомісяця отримували доплати до посадового окладу в розмірі 15 % (Шульга Ю.Г., Литвин О.І.) 1 педагог - в розмірі 10 % (Литвиненко О.В.) згідно з наказом відділу освіти від 31.08.2022 № 148-ОД “Про відзначення педагогів закладів загальної середньої освіти та керівників наукових секцій міської Малої академії наук учнівської молоді”.

РОБОТА ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА

Психологічна робота є складовою частиною охорони психічного здоров’я всіх учасників освітнього процесу. Діє з метою виявлення та створення психологічних умов розвитку особистості, психологічного комфорту та супроводу здобувачів освіти, батьківських та педагогічних колективів, своєчасного виявлення труднощів, корекції міжособистісних відносин усіх учасників освітнього процесу.

Протягом навчального року робота психолога керувалася приписом листа МОН від 02.08.2022 № 1/8794-22 “Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році”, спланована відповідно до реалізації Законів України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», «Про охорону дитинства», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», Декларацію прав дитини, постанова Кабінету Міністрів № 453 від 30.05.2018 «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини».

Практичний психолог Роменської МАНУМ, Гапіч Маргарита Миколаївна, здійснювала діагностичну, консультаційну, профілактичну та просвітницьку роботу протягом 2022-2023 навчального року. Особлива увага приділялась реалізації заходів із запобігання будь-яким формам насильства, булінгу (цькування) учасників освітнього процесу. У листопаді-грудні 2022 року було організовано Міську акцію STOP-булінг у рамках Всеукраїнської акції «16 днів проти насилля». У наукових секція було проведено виховні заходи з відзначення Міжнародного дня толерантності “Толерантність врятує світ” та відзначення Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом - вікторина “Молодь проти СНІДу” (наукові секції “Школа Лідера”, “Медицина”, “Англійська мова”, “Біологія”). До Міжнародного дня протидії булінгу для слухачів наукових секцій проведено заняття з елементами тренінгу «Зупинимо булінг разом». До Дня безпечного інтернету у лютому було проведено онлайн-вікторину «Правила поведінки в інтернеті».

Формування навичок здорового способу життя є невід’ємною частиною роботи педагогів Роменської МАНУМ. Для слухачів наукових секцій було проведено вікторину до Всесвітнього дня здоров’я та челендж “Бути здоровим - це круто!”.

Психологічний супровід протягом 2022-2023 н.р. здійснювався і для учасників Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт. Відповідно до річного плану практичного психолога було проведено курс тренінгових занять з тем: “Формування позитивного емоційного стану особистості”, “Мотивація успіху і боязнь невдачі”, “Технологія вдалого виступу”, “Профілактика тривожності та стресостійкості перед публічними виступами”.

Відповідно до плану роботи освітнього закладу на 2022-2023 навчальний рік та з метою забезпечення умов для життєвого і професійного самовизначення вихованців Роменської МАНУМ, формування готовності до свідомого вибору і оволодіння майбутньою професією у лютому проведено тренінгове заняття з профорієнтації «Світ професії і твій вибір», головною метою якого є виховання в здобувачів освіти любові до різних видів праці, вивчення, формування та розвиток інтересів, нахилів та здібностей слухачів Роменської МАНУМ, ознайомлення їх з найбільш поширеними професіями.

Важливим завданням в умовах воєнного стану стала підтримка і надання здобувачам освіти допомоги в нормалізації та стабілізації психічного стану як через особистий прояв посиленої уваги, вияв любові до здобувачів освіти, так і звертання до практичного психолога для подальшої психологічної підтримки тих здобувачів освіти, які цього потребували.

У закладі Роменської МАНУМ серед педагогів був започаткований та затверджений наказом проєкт "Завжди поруч" № 67-ОД від 18.11.2022. За допомогою цього проєкту надавалася психологічна підтримка як умови збереження психічного здоров'я для педагогів та здобувачів освіти. Здійснювалися оволодіння знаннями про стрес, травму, реакції дітей на травмуючі події, як надати першу психологічну допомогу дорослому чи дитині.

У результаті проведеного психологічного супроводу протягом 2022-2023 н.р. спостерігаються позитивні зміни в навчальній діяльності здобувачів освіти, в психологічному кліматі серед вихованців закладу, в міжособистісній взаємодії серед усіх учасників навчально виховного процесу.

Основною метою діяльності психологічної служби є психологічне забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу, захист психічного здоров'я усіх його учасників - здобувачів освіти, педагогічних працівників.

ОХОРОНА ПРАЦІ ТА ТЕХНІКА БЕЗПЕКИ

Робота з охорони праці, безпеки життєдіяльності, профілактики травматизму у побуті та під час освітнього процесу, просвітницька робота щодо збереження психічного стану здійснювалася на належному рівні. Для створення безпечних умов перебування у закладі освіти під час дії правового режиму воєнного стану було здійснено відповідну підготовку, враховано рекомендації з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності, проведено відповідні інструктажі з працівниками та вихованцями закладу. Адміністрацією закладу було розроблено алгоритм дій в разі надзвичайної ситуації воєнного характеру, на фасаді приміщення розміщено табличку з адресою найближчого укриття та маршрут руху до нього, здійснено ряд заходів щодо забезпечення закладу всім необхідним на момент критичної ситуації.

29.08.2022 відбулися Практичні тренування з евакуації учасників освітнього процесу; з 17 по 21.04.2023 учасники освітнього процесу долучилися до Тижня цивільного захисту та об’єктового тренування з теми «Дії в умовах надзвичайного стану воєнного характеру».

У будівлі Роменської МАНУМ відсутнє належне укриття. Найближче укриття знаходиться на відстані 155 м у приміщенні Роменського ліцею № 2 за адресою м. Ромни, вул. Соборна, 33. З метою забезпечення безпечного освітнього середовища з ліцеєм було укладено договір на предмет спільного використання захисної споруди цивільного захисту.

САМООЦІНЮВАННЯ ОСВІТНІХ ТА УПРАВЛІНСЬКИХ ПРОЦЕСІВ

Протягом 2022-2023 н.р. у закладі було проведено внутрішнє самооцінювання освітніх та управлінських процесів за 4 напрямами: «Освітнє середовище»; «Система оцінювання здобувачів освіти»; «Педагогічна діяльність педагогічних працівників»; «Управлінські процеси». Під час роботи над самооцінюванням робоча група використала такі методи отримання інформації: анкетування батьків, вихованців та педагогічних працівників, спостереження за освітнім середовищем та освітнім процесом, вивчення документації. Згідно з наказом від 18.04.2023 № 20-ОД «Про результати проведення самооцінювання освітньої та управлінської діяльності у Роменській МАНУМ» напрям оцінювання «Освітнє середовище Роменської МАНУМ» оцінено як «достатній», напрям оцінювання «Система оцінювання здобувачів освіти» - «достатній», напрям оцінювання «Педагогічна діяльність педагогічних працівників» - «достатній», напрям оцінювання «Управлінська діяльність» - «достатній». Отже, в цілому рівень якості освітніх та управлінських процесів у Роменській МАНУМ визнано як «достатній».

За загальними підсумками проведеного самооцінювання освітніх та управлінських процесів закладу робоча група затвердила результати самооцінювання, надала пропозиції та розробила план дій щодо підвищення якості компонентів внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Результати самооцінювання були узагальнено та представлено на педагогічній раді 29.03.2023 протокол №3. Звітні матеріали розміщено на сайті закладу.

Робочою групою було визначено ряд недоліків у роботі Роменської МАНУМ:

- нестача меблів у кабінеті психолога та психологічної розгрузки;

- неповна забезпеченість навчальними, наочними посібниками та технічними засобами для виконання освітньої та навчальних програм;

- недостатня технічна комплектація та методичне забезпечення STEAM-лабораторії;

- відсутність огорожі території закладу;

- відсутність засобів автоматичної пожежної сигналізації та комплектації пожежного щита;

- потреба у обробці вогнетривким розчином дерев’яних конструкцій;

- відсутність відведеного місця для верхнього одягу у деяких навчальних кабінетах;

- відсутність місць для відпочинку вихованців;

- часткова обізнаність педагогів з поняттями формувального оцінювання;

- низький показник участі вихованців у конкурсах різних рівнів;

- низький відсоток слухачів, які отримують свідоцтва про позашкільну освіту;

- наявні недоліки у веденні ділової документації керівниками наукових секцій;

- 8,3 % педагогів не використовують сучасні підходи, методики та технології в освітньому процесі;

- лише 50 % педагогів беруть участь у дослідно-експериментальній роботі закладу;

- недостатньо налагоджений зв'язок педагогів з батьками;

- низький показник співпраці з установами та організаціями;

- низький відсоток педагогічних працівників, які мають відзнаки, нагороди, звання;

- зниження кількості вихованців у порівнянні з минулими роками;

- проблема збереження контингенту вихованців протягом навчального року;

- потреба у ширшому залученні вихованців до організації освітнього процесу у закладі, проведення дозвілля та різноманітних заходів, оформлення та дизайну навчальних кабінетів, інформаційної та видавничої діяльності;

- потреба у популяризації та залученні більшої кількості слухачів до участі у самоврядуванні закладу;

- недостатня забезпеченість педагогічними кадрами.

Кiлькiсть переглядiв: 478

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.